Facebook Twitter E-mail RSS

Wat is CrossFit?

CrossFit is a fitness regimen developed by Greg Glassman over several decades. Glassman, CrossFit’s Founder and CEO, was the first person in history to define fitness in a meaningful, measurable way: increased work capacity across broad time and modal domains. He then created a program specifically designed to improve fitness and health.

CrossFit is constantly varied functional movements performed at relatively high intensity. All CrossFit workouts are based on functional movements, and these movements reflect the best aspects of gymnastics, weightlifting, running, rowing and more. These are the core movements of life. They move the largest loads the longest distances, so they are ideal for maximizing the amount of work done in the shortest time. Intensity is essential for results and is measurable as work divided by time—or power. The more work you do in less time, or the higher the power output, the more intense the effort. By employing a constantly varied approach to training, functional movements and intensity lead to dramatic gains in fitness.

The community that spontaneously arises when people do these workouts together is a key component of why CrossFit is so effective, and it gave birth to a global network of CrossFit affiliates that number over 11,000. Harnessing the natural camaraderie, competition and fun of sport or game yields an intensity that cannot be matched by other means.

The CrossFit program is driven by data. Using whiteboards as scoreboards, keeping accurate scores and records, running a clock, and precisely defining the rules and standards for performance, we not only motivate unprecedented output but derive both relative and absolute metrics at every workout. This data has important value well beyond motivation.

Overall, the aim of CrossFit is to forge a broad, general and inclusive fitness supported by measurable, observable and repeatable results. The program prepares trainees for any physical contingency—not only for the unknown but for the unknowable, too. Our specialty is not specializing.

While CrossFit challenges the world’s fittest, the program is designed for universal scalability, making it the perfect application for any committed individual, regardless of experience. We scale load and intensity; we don’t change the program. The needs of Olympic athletes and our grandparents differ by degree, not kind.

For more information we suggest reading What is Fitness, The Garage Gym, and Foundations.

CrossFit is een intensief en afwisselend fitness programma, waarbij plezier aan bewegen een belangrijk aspect is. Het is hard werken, maar een sterk en fit lichaam is je beloning. CrossFit is evidence based, het is bewezen dat CrossFit een efficiënt, zeer effectief en veilig programma is. In de VS,  Australië en Canada hebben diverse legeronderdelen, politie en brandweer het CrossFit programma verkozen boven hun traditionele trainingsmethoden, omdat het effectiever en veiliger is, het aantal blessures drastisch is afgenomen.  Het gaat erom hoe je traint, en met wie, en niet om een luxe omgeving met welness voorzieningen. Wij denken niet in spieren, maar in bewegingen. Bij CrossFit Twente vind je geen apparaten of toestellen Je zult in een CrossFit gym geen geïsoleerde spieren trainen, maar  werken met compound oefeningen (waar grote spiergroepen en meerdere gewrichten bij betrokken zijn). Functionele bewegingen, met een hoge intensiteit en met een grote variatie aan oefenvormen. We gebruiken Olympische lifts, power lifts, en afgeleide  oefeningen daarvan. Daarnaast worden vormen gebruikt uit de gymnastiek, roeien, lopen.

CrossFit gebruikt dumbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, barbells, touwen en pull up bars. Duwen, trekken,stoten, werpen, tillen, springen, klimmen, rennen, etc zijn grondvormen van bewegen, die de mens in de loop van zijn evolutie  heeft ontwikkeld om te overleven. We zijn in ons hoofd wel verder geëvolueerd, maar fysiek leven we nog steeds  in het stenen tijdperk. Fit worden en blijven, gaat het beste, door de grondvormen van bewegen te trainen, zoals onze in onze genen is vastgelegd. Een completere training voor je lichaam bestaat niet, en er wordt op een leuke manier competitief getraind. Crossfit is een effectief core-strength programma, het versterkt de “midline (core) stability”. De trainingen kunnen aangepast worden aan de mogelijkheden en het niveau van de deelnemers (kinderen tot 100 jarigen).

Zorg dat je zo lang mogelijk zelfstandig kunt leven, stel het verzorgingstehuis zo lang mogelijk uit, door sterk en fit te blijven.

Er wordt gewerkt in groepen, met officiële  door CrossFit gekwalificeerde trainers. Er is veel individuele aandacht voor technische begeleiding van de diverse oefenvormen.

Wil je  hard werken, met als doel “overall  fitness”, en het vergroten van je “werk capaciteit”? Dan is CrossFit geschikt voor jou.

CrossFit werkt aan 10 basis kenmerken van fitness:

  1. Cardiovasculair en respiratoir uithoudingsvermogen
  2. Stamina
  3. Kracht
  4. Flexibiliteit
  5. Power
  6. Snelheid
  7. Coördinatie
  8. Behendigheid
  9. Balans
  10. Nauwkeurigheid

Voeding: Eet groente, fruit,vlees, vis, noten & zaden. (bijvoorbeeld paleodieet). Je lichaam is een gecompliceerde chemische fabriek, gooi je er waardeloze grondstoffen in, dan zal het resultaat ook nooit optimaal zijn.

“>

Home Wat is CrossFit?